1Oudergezin
Delen ouderlijk gezag
- Robin wrote on 26-05-2010 21:44:
Hallo,
Ik overweeg met de biologische vader van mijn kind het ouderlijk gezag te gaan delen. Ik zou graag meer informatie willen over de consequenties van zo'n beslissing en ik word op internet niet veel wijzer.
Iemand een idee waar ik terecht kan voor informatie of advies? Misschien nog mensen die hiermee ervaring hebben?
groet,
R
- peter_pan wrote on 26-05-2010 22:21:
Gedeeld ouderlijk gezag betekent dat je voor allerlei zaken allebei toestemming moet geven. Paspoort, medische handelingen, officieel ook inschrijven school, byzondere onderzoeken op school, etc.. Ook kunnen bij gezamenlijk gezag beide ouders informatie opeisen bij derden over het kind, ook al geeft de andere ouder daar geen toestemming voor.
Bij gezamenlijk gezag wordt je ook geacht gezamenlijke beslissingen te nemen, dus overleggen wat het beste voor het kind is en tot een gezamenlijk besluit komen. Verhuizen van de kinderen (en jij natuurlijk) kan daardoor ook moeilijker worden omdat de andere partner daar ook wat over te zeggen heeft.
Gezamenlijk gezag gaat verder dan erkenning. Bij alleen erkenning is er wel een juridische en erfrechterlijke band. Maar overleg en beslissen beperkt zich tot het consulteren van de ander evenals een informatieplicht.
Peter
This is the no-script version of the 1Ouder forum. If you have javascript enabled, please click here.Designed by
SLIM Web Architecture